کناف اصفهان

کشف و اعلام به موقع حریق

کشف و اعلام به موقع حریق

کشف و اعلام به موقع حریق ، برای گسترش نیافتن حریق به خارج از ساختمان لازم است دیوارهای خارجی و بام ساختمان طوری ساخته شوند که در برابر پیشروی حریق روی سطح و گسترش از یک ساختمان به ساختمان دیگر به تناسب ارتفاع ، کاربری و موقعیت ساختمان مقاومت نمایند.

 سیستمهای خاموش کننده

هر ساختمانی باید به تناسب با خاموش کننده های دستی و یا خودکار حریق مجهز شده باشد تا امکان خاموش سازی حریق به خصوص در مراحل ابتدایی ایجاد آن وجود داشته و یا گسترش حریق محدود گردد.

ساختمان باید به نحوی طراحی و ساخته شود که افراد داخل ساختمان در مراحل اولیه حریق از وقوع آن مطلع گردیده تا بتوانند واکنش مناسب را به موقع از خود بروز دهند. به این منظور در صورت نیاز باید از سیستمهای مناسب کشف و اعلام حریق استفاده نمود.

طراحی مسیرهای خروج

ساختمان باید به نحوی طراحی و ساخته شود که در صورت وقوع حریق ، مسیرهایی برای فرار از ساختمان به محلی ایمن در خارج از ساختمان وجود داشته باشد. این مسیرها باید به صورت امن و موثر در تمام اوقات قابل استفاده باشند.

جلوگیری از گسترش داخلی و خارجی حریق

برای جلوگیری از گسترش حریق در داخل ساختمان لازم است تا نازک کاریها از خواص مناسبی در برابر آتش برخوردار بوده و به علاوه اجزای ساختاری ( نظیر دیوارها و سقف ) از گسترش حریق به فضاها و یا ساختمانهای مجاور جلوگیری نمایند.

دسترسی و تسهیلات برای نیروهای آتش نشانی

ساختمان باید به نحوی طراحی و ساخته شود که راههای دسترسی در محوطه و داخل ساختمان برای نیروهای آتش نشانی به منظور انجام عملیات امداد و اطفاء وجود داشته باشد. زمین محوطه مقاومت مکانیکی لازم برای تحمل وزن ماشین آلات آتش نشانی در حین عملیات را دارا بوده و ساختمان با شیلنگ های آتش نشانی و سایر تسهیلاتی که به نیروهای آتش نشانی در انجام وظایفشان کمک میکند تجهیز شده باشد. همچنین پارکینگ ساختمان به نحو کافی به تجهیزات تهویه حرارت و دود ناشی از حریق مجاز باشد.

در مقررات ایمنی ساختمانها در برابر آتش همیشه یک گروه بندی از نظر کاربری یا تصرف ساختمان نیز وجود دارد و سطح الزامات مربوطه در هر گروه از ساختمانها بسته به اهمیت آنها متفاوت است. پس از مشخص شدن سطح انتظارات ایمنی در برابر آتش برای یک ساختمان ، طراح باید از مصالحی استفاده کند که در برابر آتش از خواص و رفتار مناسبی برخوردار باشند.

مقاومت اجزای ساختمانی نظیر ( تیر ، سقف ، دیوار خارجی و داخلی ،…) در برابر آتش ،برای ساختارهای مختلف ساختمان ، طبقه بندی شده و بر این اساس حداکثر ارتفاع و مساحت زیر اشغال ساختمان تعیین میشود .این موضوع به نوع تصرف ساختمان نیز بستگی دارد.برای توضیحات مربوط به نوع تصرف ساختمانی و جدول مقاومت جداکننده ها برای جداسازی تصرفها بر حسب ساعت و علائم اختصاری آنها به متن نشریه شماره ض – ۶۸۲ مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن مراجعه شود. شرکت آرین برج در این راستا به شما کمک می کند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *